U godini smo u kojoj se obilježava okrugla 150. godišnjica viškog boja. Mnoštvo je raznih manifestacija tijekom čitave godine posvećeno ovoj epskoj pobjedi, a ovom prigodom predstavit ću ep kojeg je spjevao Josip Peričić 1866. godine, odmah nakon boja, a iste te slavne godine je i tiskan. Zahvaljujući središnjici Matice Hrvatske, napose gospodinu Stjepanu Sučiću, do predsjednice viškog ogranka Dobrile Cvitanović stigla je fotokopija ovog vrijednog književnog djela, literarnog svjedočanstva o tijeku, ishodu i odjecima viškog boja u Dalmaciji, Carevini i šire.
Uzbuđena ovim 'otkrićem' Dobrila ga je. među inima, podijelila i sa mnom.
Ep nosi naslov Tegetthof i junaštvo dalmatinsko. Evo naslovne stranice, a želite li ga cijelog pročitati kliknite - OVDJE!
Kao što znate, 1. lipnja je donešena odluka da će katamaran na liniji 9602 ( Split-Vis-Split) samo jednom tjedno (srijedom!) ticati Milnu na Braču. Normalno je bilo za očekivati da već sutradan bude ažuriran plovidbeni red na web stranici brodskog prijevoznika i da kad zainteresirani putnik klikne na link http://www.krilo.hr/images/plovidbeni_red_VIS.pdf dobije ažurnu, točnu i preglednu informaciju. Kod nas, međutim, normalno više nije normalno. Ni pet dana poslije tabelarni prikaz plovidbenog reda nije ažuriran. O preglednosti i jasnoći da i ne govorim...
Pa što da radimo? - pitate. Nazovite na telefon 021 / 645 476
Hrvatski školski sustav loš je i zaostao i u njemu su nužne promjene, a Cjelovita kurikularna reforma pružala je nadu da će se promjene dogoditi. Njom su se, kao ključnim dokumentom Strategije obrazovanja, znanosti i tehnologije, namjeravali napustiti zastarjeli programi, planovi i metode nastave. Stručni tim odabran je na temelju javnog poziva i bez miješanja politike, a svi doneseni dokumenti stavljeni su na javnu raspravu. Nakon 16 mjeseci predanog rada stručni tim je zaključio da nema dovoljnu podršku nadležnih državnih institucija te su zatražili razrješenje. Kao aktivni sudionici odgojno-obrazovnog procesa, većina djelatnika Srednje škole “Antun Matijašević Karamaneo” iz Visa odlučili su pružiti podršku stručnom timu i nastavku provođenja Cjelovite kurikularne reforme. Iako nismo zadovoljni svim stavkama reformskih dokumenata, u njima vidimo potencijal za bolju budućnost naših škola i, u konačnici, za boljitak učenika koji su razlog zbog kojih radimo ovaj posao. Budući da zbog loše prometne povezanosti nismo u mogućnosti sudjelovati na prosvjedu podrške, koji će se 1. lipnja u 18 sati održati na Trgu Gaje Bulata u Splitu, a pritom ne izostati s posla za čiju se kvalitetu borimo, pridružit ćemo se na način da ćemo se okupiti u školi i zajedničkom fotografijom poslati medijima naš izraz potpore.
Zakasnio sam par minuta tako da nisam zabilježio predstavljanje planera, a pogled na auditorij naveo me na zaključak da su samo Pojori i gradsko poglavarstvo znali za ovo javno izlaganje Izmjena i dopuna prostornog plana. Šala mala.
Veljko (Karuza) gotovo je pretvorio skup u "one man show", ali i drugi su pored njega otvorili dušu. Emocijom posljednjeg Mohikanca viške poljoprivrede Vis je branio Veljko Mratinić Brojne. 3000 stanovnika, a 10000 objekata! Ima li smisla i potrebe više graditi i proširivati građevinske zone?- pita se Brojne i dodaje da bi Plan trebalo donositi cjelovito za otok.
Rukavac, Tepluš, Čajno brdo, Punta od biskupa, ZAGLAV... 'lupalo' se po planerima, postavljala pitanja od kojih su neka bila sjajna, a neka s temeljnim nepoznavanjem sustava odlučivanja...
Pljuštala su pitanja, ispoljavali se strahovi... Mora li tih 3 ha zemljišta biti cjelina? Što ako dođu bogati Rusi nakupuju 3 ha, samelju brdo, otvore OPG i steknu pravo gradnje gospodarskih objekata... Malo karikiram.
Postoji li mogućnost da se na Visu u plan uvrsti kamp? Ne postoji, stiže odgovor. Morali bi, na primjer, Hvaru skinuti 50 ha i dati Visu kako bi ukupna kvota površina turističkih zona ostala ista.
Zaglav? Nije kriv Grad. Kako to da nije uvažena pravovremana primjedba gradonačelnika i gradskog vijeća upućena dopisom i pravovremena primjedba Željka Vojkovića data na raspravi u Splitu u procesu donošenja županijskog plana...?
Punta od biskupa? Pa tko je dizao ruku za to prije pustih godina? - podbada prostorni planer.
Pomalo je ispalo iz fokusa da su ove izmjene i dopune, u stvari, bile nužne zbog vitalnih projekata: marine Parja, ljetne trajektne luke, solarne elektrane, aerodroma, aerodroma na moru, lučice Rukavac... kao i zbog novih zakonskih propisa. A starih grijeha ima. Ih!
Žulja vas nešto? Do 15. lipnja imate mogućnost u zgradi gradske uprave ostvariti uvid u izmjene i dopune i dati primjedbe.
Ispravljeno. Nije subotom nego srijedom. Ispričavam se. Gradonačelnik je falio prilikom javljanja. Nećemo mu zamirit!
Nešto prije 18 sati gradonačelnik Radica javlja da je pala odluka u svezi brzobrodske linije 9602. Katamaran će samo SRIJEDOM ticati Milnu na Braču, ostalo ostaje po starom. Utorkom i dalje preko Hvara... Zadovoljni?
Da provjerim! U komentarima je vidljivo zadovoljstvo ovakvim ishodom. Na taj jedan dan, SRIJEDU, nitko ne grinta. Pobjeda je, dakle, potpuna. Red je pohvalit poteštota i sve nas, naravno.
Blokada? To nije korektno prema Milni. - riječi su koje sam upravo čuo na radiju od ministra Butkovića, a koje je izrekao pred odlazak u Split na traženje rješenja u svezi brzobrodske linije br. 9602. Bravo ministre! Šest-sedam dana nakon viškog bunta ova izjava zorno pokazuje da su i dalje zakon i koncesijski ugovori manje važni od političkog voluntarizma i bahatosti. A imali ste se vremena i prilike informirati i konzultirati pravnike.
Jedna nezakonita odluka, donešena Višanima iza leđa, nastoji se održati pod svaku cijenu umjesto da se prokažu krivci za takvu odluku i da isti budu sankcionirani.
Politička odluka... javni interes... ekonomska opravdanost... - čulo se neki dan od ravnatelja agencije. Malo morgen! Bezakonje, nasilje nad pravom i jaki lobi obrušili su se na Višane. Treba svemu tome dati imena i prezimena. I tužiti agenciju i državu. Pa dok sud ne riješi spor stvari vratiti na početak, na stanje prije ove nezakonito nametnute odluke o ticanju Milne na Braču na liniji 9602.
Poštujte ugovor do kraja, do isteka, pa onda pokrenite razgovore o međuotočkoj povezanosti!
Blokada? To nije korektno prema Milni. - riječi su koje sam upravo čuo na radiju od ministra Butkovića, a koje je izrekao pred odlazak u Split na traženje rješenja u svezi brzobrodske linije br. 9602. Bravo ministre! Šest-sedam dana nakon viškog bunta ova izjava zorno pokazuje da su i dalje zakon i koncesijski ugovori manje važni od političkog voluntarizma i bahatosti. A imali ste se vremena i prilike informirati i konzultirati pravnike.
Jedna nezakonita odluka, donešena Višanima iza leđa, nastoji se održati pod svaku cijenu umjesto da se prokažu krivci za takvu odluku i da isti budu sankcionirani.
Politička odluka... javni interes... ekonomska opravdanost... - čulo se neki dan od ravnatelja agencije. Malo morgen! Bezakonje, nasilje nad pravom i jaki lobi obrušili su se na Višane. Treba svemu tome dati imena i prezimena. I tužiti agenciju i državu. Pa dok sud ne riješi spor stvari vratiti na početak, na stanje prije ove nezakonito nametnute odluke o ticanju Milne na Braču na liniji 9602.
Poštujte ugovor do kraja, do isteka, pa onda pokrenite razgovore o međuotočkoj povezanosti!
Uz malo više pravovremenog marketinga jutros bi sigurno bilo više izletnika na prvoj plovidbi Galijule na izletničkoj liniji Vis-Hvar-Vis, no ideja je, sama po sebi, toliko dobra da joj je dovoljna i usmena predaja... Jutros je to bilo, recimo tako, samo izaslanstvo otoka Visa. Krenut će to, pa mnogi gosti Visa neće ostajati na Visu 'do utorka' kako su to običavali zbog nemogućnosti da drugim danom stignu do Hvara. I obrnuto, naravno.
Iza ovog projekta stoji komiška obitelj Ivčević, a poduzetnik Pjerino Ivčević o ovoj izletničkoj liniji kaže:
Na prvu vožnju uputila se i komiška gradonačelnica Tonka Ivčević, a na ispraćaju se našla i zamjenica gradonačelnika grada Visa Antonia Uskok , čime je očitovana podrška cijelog otoka ovoj liniji. Svi će se složiti da je ovo lijepa vijest za Višane i Hvarane, kao i goste ova dva susjedna otoka, a u svoj ovoj katamaranskoj krizi, neopravdano nametnutoj Višanima, lijepa vijest itekao dobro dođe.
Slušam vijesti... Kažu: Nije pronađeno rješenje koje bi Višane odvratilo od daljnje blokade nametnute katamaranske veze preko Milne na Braču. Gradonačelnik Visa Ivo Radica najavljuje nastavak blokade. Dakle, do kraja tjedna ostaje status quo. Plovit će do Milne, a prema Visu nema smisla, jer će se i dalje provoditi blokada. Ministar će do kraja tjedna pronaći rješenje i donijeti odluku. Bar se tako nadaju. Ispravite me ako sam pogrešno interpretirao...
U 14.10 nazvao me gradonačelnik Radica. Za razgovor s ministrom kaže da je bio konstruktivan, da je iznio viško viđenje i argumentaciju, a ministar bi do petka trebao ponuditi rješenje. Što se voznog reda tiče do petka će katamaran ploviti samo do Milne jer Višani nastavljaju s blokadom do daljnjega. Žao mu je što neće stići na misu u 18.00 sati na Spilice koja je posvećena godišnjici odlaska JNA s Visa. Evo, kaže Radica, tužno je da baš na današnji dan opet moram braniti Vis od izolacije i nepravde.
Meni osobno zvuči sramotno ovo nametnuto rješenje nazivati status quo i pod tim pritiskom pregovarati. Status quo bi trebalo biti stanje prije ove oktroirane odluke. Da ne znači to možda: **bite se Višani, katamaran će ploviti do Milne, a kad se opametite poslat ćemo ga i vama. Neće proći. Gradonačelnik ima muda, Vis ima muda!
Pozivam učenike, nastavnike, domaćice, radnike, ribare, težake, "poštenu inteligenciju"... sve koji imaju malo dara za pisanje da na zadani naslov i priložene fotografije napišu duhovitu ili ozbiljnu priču o opskrbljenosti ribom na našem škoju. Sve dostavljene priče (e-mail adresa: kezic57@yahoo.com) bit će primjereno objavljene na ovom blog portalu, a za prve tri ćemo smislit neku nagradu.
Ako vam se ne piše priča, a imate bar nekakav komentar, ostavite ga dolje.